Seafury Hawker S: Volgas met karakter
De boottest van de Seafury Hawker S is uitgevoerd met een 190 pk Vetus diesel in 2015.
De Hawker is de eerste tender van sloepenmerk Seafury. De boot werd dit voorjaar tijdens de HISWA in de Amsterdamse Rai geïntroduceerd en oogstte direct veel lof. Niet alleen vanwege de fraaie lijnen, maar ook door de aantrekkelijke basisprijs.
Strak en sloepig
Tenders zijn de trendy boten van deze tijd. Ze genieten een enorme populariteit omdat ze er strak uitzien, de gezellige indeling van een sloep hebben en bovendien geschikt zijn om mee snel te varen. Alle grote merken hebben al langere tijd tenders in hun assortiment, maar Seafury bleef daar als reddingssloepen specialist bij achter. Tot dit voorjaar.
Trendy tender
Uiterlijk heeft de Hawker wel wat weg van een andere trendy tender, de Antaris Seventy7. Ook de motorisering bestrijkt een vergelijkbare range. Maar de Antaris heeft wat meer zeeg, is hoger en ook flink breder. De Seafury ziet er ondanks de geringere breedte even modern uit. Mooi is de manier waarop de opvallend lage buiskap ingeklapt op het voordek kan worden gelegd. Aan de buitenzijde wordt de strakke polyester Hawker beschermd door een stootlijst met rubberen rand en rvs strips.
Grote rondzit
Het interieur van de Seafury Hawker S is ingedeeld met voorin een grote rondzit die met vulstukken tot zonnebed kan worden omgetoverd. Bij de stuurconsole is een U-vormige bank. Het zitcomfort is goed en onder de zitplekken is opbergruimte. Jammer dat de sluitingen van de opbergruimte aan de buitenkant zijn geplaatst en zo in de kuiten kunnen prikken. De afwerking met zwart kunststof teakvervanger, versterkt het moderne design. Heel goed zijn de opstaptreden aan beide zijden en ook goed is dat de onderhoudsgevoelige onderdelen zoals wierfilter, brandstoffilter en accu’s onder de achterbank zijn geplaatst.
Niet standaard
De motor in de Seafury Hawker S is niet de standaard Vetus diesel 28 pk, maar de diesel aan de andere kant van het spectrum, de Vetus Common Ral 190 pk. Deze heeft een meerprijs van € 23.900 op de standaard instapprijs van €49.000. Met deze motor wordt een top van 47 km/u bereikt en dan is het mogelijk om achter de boot te wakeboarden. Ook langzaam varend presteert dit van oorsprong Italiaanse VM blok prima. De Hawker laat zich dan gedwee door korte bochten voeren, maar laat volgas brullend haar ware karkter zien.
Goede afwerking
De Hawker is mede door haar aantrekkelijke prijs en de goede afwerking een prima toevoeging op het brede aanbod aan tenders. Door de moderne looks en de degelijke vaareigenschappen is het ook een logische aanvulling op het bestaande Seafury modellengamma.
Beoordeling:
Cijfer: 7,8
Scorebord:
Constructie ***
Comfort & Ruimte ****
Ergonomie ***
Afwerking ****
Vaareigenschappen ****
Prijs / Kwaliteit ****
Technische specificaties:
Lengte: 8,00 m
Breedte: 2,85 m
Diepgang: 0,80 m
Kruiphoogte: 1,18m
Motorvermogen tussen 28 en 190 pk
Prijs: vanaf € 49.000
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.
Dit artikel is geschreven door Boottesten.nl.