Geplaatst op: 06-10-2025 Geschreven door: Epco Ongering Leestijd: 9 minuten
Van Zutphen 555 + Honda BF50: De eenvoud regeert

Van Zutphen 555 + Honda BF50: De eenvoud regeert

De Van Zutphen 555 is een moderne, snel varende tender met een klassieke naam. In tegenstelling tot de polyester sloepen van hetzelfde merk, is de 555 een no nonsens aluminium consoleboot, uitstekend gebouwd en geleverd door Slikkendam Watersport.

Degelijk

De Van Zutphen 555 is het tweede aluminium model van Slikkendam Watersport uit Woerdense Verlaat. In de 18e eeuw was er op de plek waar het bedrijf nu zit, een werf met de naam Van Zutphen. Als eerbetoon aan het bootbouwers ambacht heeft Slikkendam de eigen lijn sloepen en tenders naar deze werf genoemd. De toevoeging 555 is overigens de moderne aanduiding van de lengte, die is 5 meter 40. De tender is gemaakt van blank marine grade aluminium, 4 mm dik en grotendeels dubbelwandig.

Alleen achter in de kuip is extra vloeroppervlak verkregen door de boot daar enkelwandig uit te voeren. Voor een meerprijs is de romp in elke gewenste kleur te wrappen. In de dubbelwandige gedeeltes zijn voor extra drijfvermogen afgesloten compartimenten gemaakt. De constructie is heel degelijk en het laswerk ziet er regelmatig en verzorgd uit. Dat valt vooral ook op in de zelflozende vloer, die met traanplaat is belegd. De optionele rubberen stootlijst voegt een vleugje extra degelijkheid aan deze tender toe.

Details

De indeling is zo praktisch als maar kan. Achterop is de bestuurdersbank met daaronder de plek voor de accu en de draagbare kunststof brandstoftank. Mooi stevig en slim is het opklapbare doorloopje naar de fraaie achterkant. Naast de motor zijn ruime zwemplateaus. Over de hele boot is er een mooi slijprandje in het aluminium verwerkt, wat een extra fraaie uitstraling geeft. Centraal staat een lage console en er zijn twee langsbanken met volop bergruimte er onder. Ook is er de optie om voorin een compleet (zonne-)bed te maken.

Voorop is een ankerkluis met de scharnieren die op het aluminium liggen. Er zijn popnagels gebruikt om ze vast te zetten, net als op het dasboard. Op deze plekken zijn boutjes, ringetjes en moertjes eigenlijk handiger. Verder missen we een plek voor de kleine spullen of een randje waar de telefoon op blijft liggen. Maar dat kan de werf zonder probleem aanpassen. De echt belangrijke details zijn mooi verwerkt. Zo heeft de Van Zutphen 555 drie stevige bolders op de goede plekken.

Trailer

Op het potdeksel zijn stevige handrails gemaakt, niet alleen om je vast te kunnen houden, maar waar je ook landvasten en fenders aan zou kunnen vastmaken. Ook is het mogelijk om daar rolkussens overheen te schuiven ter verhoging van het comfort. Voorop is een stevig oog om de boot gemakkelijk te kunnen traileren. Om de 680 kilo wegende boot gemakkelijk op een trailer vervoeren is de skeg onder het onderwaterschip weggelaten. Het nadeel daarvan is de negatieve invloed op de koersvastheid. Bij forse zijwind, zoals op de testdag, drijft de kop vrij vlot naar de lijzijde. Maar voor €185 wordt er een nette kiel onder de romp geplaatst, waarmee het dwarrelen wordt verholpen.

Driecilinder

Aan de spiegel van deze Van Zutphen 555 hangt de Honda BF50 LRTU. Het is een 800 cc 50 pk driecilinder bovenliggende nokkenas, met 22A dynamo en voorzien van allerlei Honda gepatenteerde technieken als Blast en Ecomo. Blast geeft extra koppel bij lage toeren en Ecomo zorgt voor optimale zuinigheid bij kruissnelheid. Dat systeem knijpt de brandstof toevoer zo ver mogelijk af en voegt tegelijkertijd zo veel mogelijk lucht toe. De letters LRTU vertellen hun eigen verhaal. L staat voor Langstaart (521 mm). R betekent remote dus het betreft de afstandsbediende uitvoering. T staat voor power trim en tilt, dat heb je op een snel varende tender echt wel nodig. Tenslotte geeft de letter U aan dat het een motor in de Europese uitvoering betreft.

Stapvoets

Het varen met de Van Zutphen 555 is simpel. Aan de stand van de motor aan de spiegel zie je precies welke kant deze je trekt of duwt. De motor is stil en bromt lichtjes van tevredenheid als we stapvoets door de natuurgebieden rond de Woerdense Verlaat varen. Op een rustig open gedeelte kunnen we kort het gas openzetten en dan valt op dat we power genoeg hebben om een flink formaat wakeboarder te trekken. Maar er is in het vaargebied te weinig ruimte om de topsnelheid (geschat rond de 40 km/u) exact vast te stellen. Doordat we op een stormachtige dag op een boot zonder kiel varen, weet je dat deze minder koersvast is dan je zou willen. Maar, zoals gezegd, dat is met een simpele kiel te verhelpen. Het zitcomfort bevalt goed. De geteste boot is voorzien van de optionele fraaie kussens met ruitmotief. En de tender accelereert als de spreekwoordelijke pijl uit de boog.

Van Zutphen 555

Boswachter

Door de instelling van de monokabel besturing is de draaicirkel vrij groot, maar je stuurt wel lekker licht. Je kunt ook kiezen om iets zwaarder te sturen met een kleinere draaicirkel tot gevolg. Of je kunt kiezen voor optionele hydraulische besturing. Als je verwacht dat deze aluminium tender een grote klankkast is, blijkt dat in de praktijk enorm mee te vallen. Een stille degelijke motor als de Honda BF50 helpt daar natuurlijk ook aan mee. Op alle toeren blijft de geluidsproductie binnen de perken.

Dat maakt deze boot-motorcombinatie uitstekend geschikt voor boswachters die zowel stil als snel moeten kunnen varen. Gunstig is ook de prijsstelling. De prijs van de romp incl. de kussen-set begint bij €19.900, maar daar komen nog wel de prijs van de motor en de motorinstallatie bij. Voor een bedrag onder €35.000 vaar je in een duurzame veelzijdige, no-nonsense combinatie, waarbij de eenvoud regeert. De Van Zutphen 555 & Honda BF50 is namelijk goed te gebruiken als werkboot, maar ook als comfortabele familietender.

Technische gegevens: Van Zutphen 555 met Honda BF50 LRTU

Lengte: 5,40 m.
Breedte: 2,05 m.
Diepgang: 0,28-0,65 m.
Doorvaarhoogte:1,00 m.
Motor:Max 80 pk
Waterverplaatsing:650 Kg incl. motor
Vanaf-prijs (incl. btw):€ 19.900 excl. motor, Motor vanaf ca. € 8.929
Meer info:www.slikkendam.nl en www.honda.nl/marine

© boottesten.nl 2025

Dit artikel is geschreven door Boottesten.nl.

Lees verder
Terug naar Tender Testen