Leff boats 850 Cabin: Wilde weekender
De boottest van de Leff boats 850 Cabin is uitgevoerd in 2021. De genoemde prijzen zijn uit dat jaar.
Het verhaal achter Leff boats lijkt zo uit een jongensboek te komen. Twee vrienden zochten een boot, maar konden die niet vinden. Ze zeiden: ‘doe eens gek’ en maakten er zelf een. Niet zomaar een, maar een gedurfde snelle aluminium tender. Een kwestie van lef hebben, en als je met zijn tweeën bent, heb je Leff.
Veel wensen
De twee vrienden hadden dezelfde passie: varen. Ze zochten hun ideale boot, een snelle weekender waar je ook als je twee meter lang bent op kunt slapen, met een toilet en niet te hoog zodat je ook door goed Amsterdam kunt varen. Zo’n tender konden ze niet vinden. De ene viel af omdat deze een te lage kajuit had, de ander voer niet goed, de rest was te duur of gewoon lelijk. Dus besloten de vrienden zelf maar een boot te maken. Een gewaagde beslissing voor mensen zonder echte bootbouw ervaring. Het werd de Leff 850 Cabin.
Handig
Huub en Marco zijn beide handig. Dat is zwak uitgedrukt. Huub bouwt zelf Havenlodges en Marco is vanuit de bouw gezegend met twee rechterhanden. Nadat ze tevreden waren over de lijnen van de jachtarchitect Ben de Vries van Ben3D gingen ze met het snijpakket aan de gang. In een kerstvakantie hadden ze het laswerk aan het casco af, maar het afwerken bleek nog een hele klus. De eerste Leff werd geplamuurd en gespoten, de tweede is blank gehouden en in de Nanocoat gezet.
Op koers
De moderne tender werd gebouwd van 5 mm dik ‘marine grade’ aluminium. De kiel is zelfs 10 mm dik. Er kwamen voldoende spanten en stringers in zodat de boot ook met een dikke motor stijf door de golven zou kunnen varen. Het onderwaterschip heeft terugvallende kimmen, waarmee het opspattende water wordt tegengegaan. De boeg is vrij breed, maar onder water is er een mooie V-vorm, die geleidelijk vlak uitloopt naar de kiel bij de staart van de motor. De kiel zorgt dat de Leff ook langzaam varend koersstabiel is. Door de diepe V voorin is daar ruimte voor een boegschroef.
Beschut
De lijnen van de Leff 850 Cabin zijn strak, het is echt een moderne tender. Het vrijboord is hoog en ondanks dat de achterkant langs de motorkist open is, voelt de tender veilig aan. Dat komt door de hoge rugleuningen en omdat je achter de kajuit onder het voordek beschut zit. Er zijn opstaptreden aan weerszijden die een vrij grote stap vereisen. Voor het in- en uitstappen wordt daarom in de volgende versies nog een extra trede geplaatst. Rondom zijn dikke rubberen stootlijsten, achterop completeert een zwemtrap in een cassette het fijne zwemplateau.
Comfortabel
De kussens in de zelflozende kuip zijn dik en comfortabel. De dekken zijn bekleed met teak-vervangende kunststof. Het kajuitje is vrij laag en het comfort is door de lage kajuithoogte beperkt, maar je vindt er wel grote bedden van 2,10 m. lang. Tussen de bedden is plek voor het toilet, dit kan een spoeltoilet zijn, maar hier is gekozen voor een PortaPotti. De kajuit wordt nu nog afgesloten met een plexiglas plaat, maar in de volgende versie komt een echte deur met ingebouwde hor. Er is voldoende opbergplek.
Onderhoudsvrij
Onder de motorkist kwam een Mercury 225 pk, een soepele V6 outboard met een cilinderinhoud van 3,4 liter. Technische pluspunten van deze motor zijn ook de elektronische brandstofinspuiting (EFi) en de 85 Ampère dynamo. De besturing is hydraulisch. Eventueel is de tender ook water-verplaatsend met een kleine motor te leveren. Het laswerk is netjes uitgevoerd en ook de afwerking is voor deze strakke aluminium tender voldoende. Alleen op plekken die niet in het zicht zijn, vind je wat slordigheden. De stuurstand is lekker breed en stevig, maar mist een vakje voor de telefoon en andere kleine spullen. Op de stuurplek kun je zowel goed zitten als staan. Goed is dat de belangrijke luiken, zoals de motorkist zijn voorzien van gasveren. De motorkist is overigens niet geïsoleerd. Wel is er een ventilator die zorgt voor voldoende luchtcirculatie. Met de aluminium romp, de buitenboordmotor en de kunststof dekken is de boot vrijwel onderhoudsvrij.
Vertrouwd
Voor een echte gebruiksboot zijn de vaareigenschappen het belangrijkst. Zodra we de motor starten, voelt de Leff vertrouwd. De boot stuurt simpel en licht, luistert uitstekend naar het stuurwiel en is op de millimeter te manoeuvreren. Wel horen we een kleine resonantie van het aluminium en ook is het motorgeluid duidelijk hoorbaar. Met een paar kleine maatregelen, zoals het ont-dreunen van het vlak rond de motor en het isoleren van de motorkist is dit gemakkelijk op te lossen. Fijn is dat de boot uitstekend koersstabiel is, ook in de haven kun je met een gerust hart het stuurwiel loslaten.
Droog
Bij het gas geven blijft de boot goed vlak. Extra trim is nauwelijks nodig. De topsnelheid werd geklokt op 60 km/u en ook dan stuurt de boot strak en voelt stabiel aan. Het varen is een feest, want snelle bochten gaan heel goed, je voelt vanzelf hoe ver je kunt insturen en de tender helt niet te veel in. Fijn is ook dat we op de winterse testdag helemaal droog blijven. Het opspattende water heeft geen kans tegen het goede onderwaterschip en de hoge zijkanten.
Geslaagd
Als je de Leff 850 Cabin goed bekijkt, zie je dat deze tender aan alle eisen van de Leffgozers voldoet. Het comfort is uitstekend voor een dagje weg met veel mensen aan boord, je kunt met twee man aan boord overnachten, de doorvaarhoogte is beperkt tot 1.20 m en er is een fijne zwemvoorziening. Dat maakt de Leff tot een geslaagde, gedurfde weekender. De prijs begint in de basis (met een kleine motor) € 68.500. Voor de Leff 850 Cabin in de geteste uitvoering moet rond de €120.000 worden neergeteld. Dat is een marktconforme prijs voor een stoere, degelijke, goed varende, comfortabele weekend-tender.
Technische Specificaties
Lengte: 8,50 m
Breedte: 2,85 m.
Diepgang: 80 cm
Doorvaarhoogte: 1,20 m.
Waterverplaatsing: 2100 kilo
Motorisering: 20-225 pk, outboard
Prijs vanaf: € 68.500
Meer info: www.leffboats.com & www.sailingworld.nl
Deze boottest van de Leff Boats 850 Cabin is (deels) eerder gepubliceerd in Botentekoop Magazine.
Dit artikel is geschreven door Boottesten.nl.