Antaris Sixty6: schot in de roos
De boottest van de Antaris Sixty6 is uitgevoerd met een 42 pk Vetus diesel in 2013. De vermelde prijzen zijn uit dat jaar.
In november 2013 introduceerde sloepenbouwer Antaris voor het eerst sinds tijden weer een echt nieuw model. De nieuwe Sixty6 bleek een schot in de roos, want binnen drie maanden zijn er al dertig van verkocht. Wat is het geheim?
Lijkt nergens op
De nieuwe Antaris Sixty6 is geen sloep, met kabelaring en kopleguaan, maar ook geen tender met het bekende schuin weglopende kontje. Bureau Gaastmeer maakte een ontwerp van een boot die nergens op lijkt, tenminste, niet op een van de bestaande boten. En samen met de ervaren werf werd het design verfijnd. Met de hoge, steile neus, de negatieve spiegel en de horizontale groeven in de romp kreeg de Sixty6 inderdaad een onderscheidend, stoer uiterlijk.
Extreem breed
Het belangrijkste kenmerk is de extreme breedte. Dat maakt de Antaris Sixty6 heel stabiel en het komt ook ten goede aan de binnenruimte. Er is veel aandacht gegeven aan comfortabele hoge rugleuningen voor bestuurder en passagiers. Door het hoge vrijboord is het een veilig model voor het varen met kleine kinderen. Alle opbergruimtes onder de banken zijn voorzien van keurig afgewerkte binnen-bakken, helaas met losse deksels.
Onder de brede opstaptreden is een chique plek voor de fenders en één opbergruimte aan bakboord is speciaal geschikt om er een chemisch toiletje te plaatsen. Onder het voordek met ankerkluis is plek voor een koellade. Doordat de slanke stuurconsole los van de motorkist is geplaatst, geeft dit een extra ruimtelijk effect.
Sloepig
Leuk is dat de boot met kleine ingrepen zowel klassiek ‘sloepig’ als modern ‘tenderachtig’ uit te voeren is. Bijvoorbeeld door de stootlijst in grijs of zwart uit te voeren. En met moderne kleuren, rvs of carbon accenten en met teak of een kunststof dekbedekking krijgen twee dezelfde boten een compleet andere ‘look’.
Snelvaren
Het onderwaterschip is ontworpen voor snelvaren, maar dat wil niet zeggen dat je er niet rustig mee kunt varen. In de standaarduitvoering wordt de boot geleverd met 16 pk tweecilinder Vetus en ligt de topsnelheid rond de 13 kilometer per uur. Met een 75 pk motor wordt het een vaarbewijsplichtige boot met een top van 36 km/u. In de geteste Antaris Sixty6 was een viercilinder 42 pk Vetus geplaatst. Die loopt soepel en brengt een top van 23 km/u op de klokken. Bij het accelereren stijgt de neus ongeveer 10 graden, maar de boot blijft goed beheersbaar en stuurt licht. Door de stabiliteit, de goede zitposities, de vaareigenschappen en de grote hoeveelheid opbergruimte voldoet de Sixty6 prima als moderne dagboot.
Samenvatting
De Antaris Sixty6 is een succesvol model van de Friese Antaris werf en kenmerkend is de enorme breedte van 2 meter 60 ten opzichte van de lengte van 6 meter 60. Hierdoor ontstaat een enorme kuip waarin extra aandacht is besteed aan het zitcomfort. Met comfortabele rugleuningen tot liefst 55 cm.
De vormgeving van de Antaris Sixty6 doet denken aan een sloep, maar de ontwerpers zijn geslaagd om de bootmoderne ‘looks’ mee te geven. De Antaris heeft twee U-vormige banken die zijn gescheiden door een ruime instap. Onder de banken is veel opbergruimte. Optioneel zijn een ladekoelkast en een toilet.
Het moderne uiterlijk blijkt onder andere uit de rechte neus en de negatieve spiegel. Ook de – voor een sloep – kenmerkende kabelaring en kopleguaan ontbreken bij de Sixty6. De stuurstand met stuurwiel zijn achter in de boot gelegen. Een leuk stijldetail zijn de langsgroeven in de romp.
Standaard is een Vetus 16 pk 2-cilinder diesel maar voor de liefhebbers van snel varen is motorisering tot 75 pk mogelijk. Daarmee komt de boot gemakkelijk in plané en steek je snel het IJsselmeer over. En dankzij een effectieve spayrail en de hoge boeg heb je geen last van opspattend buiswater. Dit is echt een boot die je droog overbrengt. Of het moet gaan regenen…
Deze moderne Antaris Sixty6 is 6 meter 60 lang en verkrijgbaar vanaf 35 duizend euro bij Antaris Boats. En hij is in alle kleuren van de regenboog leverbaar.
Beoordeling:
Scorebord:
Constructie ***
Comfort & Ruimte ****
Ergonomie ***
Afwerking ***
Vaareigenschappen ***
Prijs / Kwaliteit ***
Technische Specificaties
Lengte: 6.60 m
Breedte: 2.60 m
Diepgang: 0.75 m
Doorvaarhoogte: 1.10 m
Motorisering: 16 tm 75 pk
Prijs: vanaf: €34.000
Meer info:www.antarisboats.com
portret:
Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.
Dit artikel is geschreven door Boottesten.nl.