Vaartlander ZX 20 Sport: Less is more
De boottest van de Vaartlander ZX 20 Sport is uitgevoerd in 2021
Bij het ontwerp van sloepen en tenders zie je een tweedeling. Sloepen lijken meer in te zetten op elegantie met subtiel verlopende ronde lijnen. De snel varende tenders worden steeds strakker en benadrukken daarmee het moderne karakter. Een mooi voorbeeld is de strak gelijnde, moderne Futuro ZX 20 Sport, van het nieuwe bedrijf Vaartlander.
Meelfabriek
Vaartlander is onderdeel van Vaartland.nl, de grootste dealer van jong gebruikte auto’s in Nederland. Vaartland begon in 1986 als dorpsgarage in een oude meelfabriek in het pittoreske dorpje Stolwijk. Inmiddels is het uitgegroeid tot een bedrijf met acht vestigingen met landelijke dekking van de filialen. In de oude meelfabriek waar het bedrijf ooit begon, is sinds 2020 ook de showroom van Vaartlander boten gevestigd.
Onderwaterschip
De mensen achter Vaartland zagen in de snel groeiende watersportmarkt kansen voor een strakke aluminium tender. Die vonden zij in de Futuro ZX 20, een tender die zich onderscheidt door een modern uiterlijk en een bijzonder goed gevormd onderwaterschip. Kenners weten dat alles boven water vooral voor het oog is, maar dat het bij een boot eigenlijk gaat om wat je niet ziet, de vorm van het onderwaterschip. De ZX20 heeft een diepe V-vorm voorin voor de koersvastheid, een bijna plat vlak achter waardoor de boot gemakkelijk planeert. Bijzonder is dat er terugvallende kimmen zijn aangebracht voor een natuurlijke afbuiging van het opspattende water. Een blik op de onderkant voorspelt dus goede vaareigenschappen.
Onderhoudsarm
De aluminium romp van de Futuro is verkrijgbaar in twee versies, de geteste ZX20 Sport met buitenboordmotor aan de spiegel en de ZX 20 Lounge uitvoering die de motor onder een bun annex zonnebed herbergt en een halve meter langer is. Het onderwaterschip is hetzelfde en is vervaardigd van 5 mm dik zeewaterbestendig aluminium. Voor de delen boven water wordt 4 mm dik materiaal gebruikt. De constructie van de boot is goed, met degelijk laswerk dat over het algemeen netjes is uitgevoerd. Fijn van aluminium is ook dat de boot vrijwel geen onderhoud behoeft. Even de waterslang erop en de tender is weer schoon. Afwatering verloopt op natuurlijke wijze via de open achterzijde. De bodem van de testboot is bekleed met kunststof teakvervanger, het ziet er fraai uit, maar is een optie.
Less is more
Het andere grote voordeel van aluminium is dat het gemakkelijk aan de wensen van de klant is aan te passen. Daar maakt deze Vaartlander maar beperkt gebruik van, want deze tender is ontworpen door ervaren jachtarchitecten die de belangrijkste zaken uitstekend hebben vormgegeven. Bovendien zijn de makers uitgegaan van ‘Less is more’, een minimalistische aanpak, waarbij styling en doelmatigheid voorop staan. De buitenkant van de testboot is gewrapt met een carbon look, maar in de toekomst worden alle Vaartlanders gepoedercoat in een RAL-kleur naar keuze. Dat is een kostbare keuze, maar tilt deze tender wel op een hoger niveau dan de meeste andere aluminium tenders.
Vier elementen
In het interieur van de tender zijn vier grote elementen aangebracht: voorin een U-vormige rondzit om een optionele tafel die je elektrisch kunt laten zakken om er een groot bed te maken. Onder alle banken is opbergruimte. De luiken hebben standaard geen gasveren en worden afgesloten met eenvoudige knevels. De rugleuningen zijn in lijn met het design van de boot vrij laag, maar bieden voldoende steun. Vrij ver naar achter is de stuurconsole, met drie klokjes en een tophendel. Hier komen nog bekerhouders of andere voorzieningen voor de telefoon of de autosleutels. Ook vind je er een half dozijn schakelaars, een USB aansluiting en een 12V contact. Alles is simpel en overzichtelijk vormgegeven. Het derde object in de boot is de stuurbank. Onder deze goed zittende bank is behalve de accu, de brandblusser en de hoofdschakelaar ook de koelkast ondergebracht. In de volgende modellen krijgt de Vaartlander een gemakkelijk toegankelijke koellade onder een van de voorste opbergplekken. De besturing van de boot is hydraulisch, het stuur is verticaal geplaatst.
Aandrijving
Zo komen we bij het vierde belangrijke onderdeel van de boot. De Futuro heeft verschillende mogelijkheden voor de aandrijving. Dat begint bij een 15 pk en loopt tot 115 pk benzine buitenboordmotoren. Ook is elektrische aandrijving mogelijk, met Torqeedo tussen 20 en 80 pk met de accu’s op een centrale plek. De testboot had een 60pk driecilinder 941 cc Suzuki aan de spiegel. Mooi is dat deze hydraulisch soepel bestuurbaar is. Naast de motor is aan weerszijden een verlenging aan de boot. De 69 liter vaste brandstoftank is onder de vloer van de ankerkast ingebouwd. De ankerkast zelf is mooi diep en biedt voldoende plek voor een paar stootwillen. Grappig is dat de rugkussens doorlopen over het potdeksel, zodat dit op het voorste gedeelte van de boot is bekleed. Op het potdeksel vind je zes mooie verzinkbare kikkers, waar je de Futuro goed aan kunt vastleggen.
Kurkdroog
De Vaartlander Futuro ZX20 is verkrijgbaar met verschillende motoropties. Daardoor zijn de prestaties sterk gebonden aan de gekozen aandrijving. De driecilinder 60 pk loopt rustig en doet wat je van zo’n motor verwacht. Langzaam varend is de tender stil en gemakkelijk te manoeuvreren. Achteruitvaren moet je vanwege de open spiegel rustig doen, maar je gaat gemakkelijk precies de kant op die je wil. Zet je de gashendel helemaal open, dan accelereert de boot zonder te steigeren. Om de topsnelheid uit de boot te krijgen is nauwelijks trim nodig. Wij klokten 45 km/u en fijn is dat je permanent kurkdroog vaart. De koersvastheid is prima en je hebt onder alle omstandigheden goed controle over de koers en de bewegingen van de Futuro. Met een 20 pk aan de spiegel zal de ZX 20 waarschijnlijk net planeren, maar niet de vaarbewijsplichtige snelheid van 20 km/u overschrijden. Door de eenvoudige en directe besturing is deze tender niet alleen lekker om hard mee te varen, maar ook goed geschikt voor grachten en andere kleine wateren waar je rustig vaart.
Hogere segment
De Futuro is door de afwerking met poedercoating en luxe materialen in het hogere segment geprijsd, net onder de 29.000 euro, maar dat is zonder de motor. Compleet met 20 pk zal een ZX20 Sport rond €33.000 kosten. Dat is een prijs die past bij een model dat opvalt doordat het naadloos aansluit op de moderne lifestyle. Al het overbodige is weggelaten. Je krijgt precies wat je ziet, minder is hier meer.
Technische Specificaties
Lengte: 6,00 m.
Breedte: 2,00 m.
Diepgang: 0,20 m.
Doorvaarhoogte: 1,15 m
Waterverplaatsing: 600 kg excl. motor
Motorisering: 15-115pk outboard, 20-80 pk elektrisch
Prijs vanaf: € 28.995 excl. motor
Meer info: www.vaartlander.nl
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.
Dit artikel is geschreven door Boottesten.nl.