Supiore Uno: Trendy tender
De Supiore Uno is in 2013 ontwikkeld en was bij de introductie een echte trendy boot. Deze elektrische tender past net zo goed bij de sfeer van Hotel de l’Europe als op het achterdek van een superjacht. De elektrische comfort tender werd door ons getest op de meest trendy plek van ons land: Amsterdam.
Liniaal
De Supiore heeft een opvallend uiterlijk. De lijnen lijken als langs een liniaal getrokken. De rechte neus en het ontbreken van zeeg benadrukken het moderne karakter, maar doen klassieke bootliefhebbers fronzen. Verder is het strakke voordek helemaal belegd met zonnecellen. Over trendy gesproken…
Pookje
Als je aan boord stapt, valt op dat de knikspant boot door de grote breedte heel stabiel is. Het ontbreken van een kiel zorgt voor geringe koersvastheid, maar dit wordt verholpen door twee vinnen onder het onderwaterschip. Als stuurman zit je helemaal apart vooraan, pal achter het kunststof windscherm en een modern dashboard. Met een golfbal op een pookje geef je gas, al is dit natuurlijk stroom, want dit is een 100 % elektrische tender.
Tientjes
De elektrische aandrijving is milieuvriendelijk, geluidsarm (niet stil, je hoort de aandrijving iets) en ten opzichte van conventionele verbrandingsmotoren ook goedkoop. Per laadbeurt ben je een paar euro verder, waar je bij verbrandingsmotoren voor een dergelijke actieradius aan een paar tientjes moet denken. Bijzonder is dat bij de productie van de boot in Nederland volgens de makers alleen gebruik is gemaakt van milieuvriendelijke processen. Ecologisch verantwoord dus.
Volhouden
De aandrijving vindt plaats met een 7 kilowatt elektromotor. Met de set van 4 AGM 120 Ah accu’s onder de banken kun je een hele dag rustig varen. Ga je volgas, bijvoorbeeld om voor een rondvaartboot weg te kunnen schieten, dan kun je dat slechts een a twee uur volhouden. Het vermogen lijkt in elk geval ruim voldoende voor een dagtocht door de Amsterdamse grachten.
Loungetafel
Dankzij het beloopbare dek van zonnecellen laadt de boot elk uur in de zon ongeveer 5 % op. Ladend aan de stekker kun je na vijf uur weer een dag lang probleemloos varen. De boot stuurt gemakkelijk en is met vier opvarenden stabiel door de bochtige grachten te koersen. Alle comfort is prima verzorgd. De banken langs de enorme loungetafel hebben een fijne zit, er is een koelkast en de boot beschikt over voldoende opbergruimte. De afwerking is netjes. Wel is de stuurman tamelijk geisoleerd van de andere opvarenden. De Supiore Uno lijkt daardoor meer op een taxiboot dan een gezelligheidsjacht.
Overdadig
Deze trendy tender is een exclusief model met moderne aandrijving waarvoor in de basis €57.500 moet worden neergeteld. Dat is veel geld, maar het is dan ook een trendy boot die opvalt door de moderne vormgeving, het ontbreken van geluid of uitlaatgassen en met overdadig loungecomfort. De Supiore Uno lijkt vooral geschikt als tender voor luxe hotels of als taxiboot in exclusieve resorts.
Scorebord:
Scorebord:
Constructie | *** |
Comfort & Ruimte | **** |
Ergonomie | **** |
Afwerking | *** |
Vaareigenschappen | *** |
Prijs/ Kwaliteit | ** |
Technische specificaties Supiore Uno
Lengte: 5,25 m
Breedte: 2,40 m
Gewicht 650 kg
Diepgang 0,40 cm
Motorisering: 7 kW elektro
Prijs vanaf: € 57.500,-
Meer info: Supiore.com
Disclaimer
De Supiore Uno is getest in 2013 en in 2014. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor de actuele gegevens op de website van de dealer. Deze test of delen ervan kunnen in andere media zijn verschenen.
Dit artikel is geschreven door Boottesten.nl.