Rand 28 Leisure: doordacht Deens design
Deze boottest van de Rand 28 Leisure is uitgevoerd in 2020.
Het Deense Rand Boats is een jonge, zeer succesvolle onderneming. Hun grootste product is de fraaie Rand 28 Leisure, een kajuit-tender met moderne uitstraling en een scala aan aandrijvingsopties, van elektrisch, via outboard naar inboard benzine en diesel. Rand is het merk van twee jonge ondernemende Deense broers. Gesteund door hun ouders begonnen ze amper een decennium geleden met het bouwen van milieubewuste, simpele boten volgens het Scandinavische principe dat vorm voortkomt uit de functie. Rand levert modellen zonder poespas, degelijk gebouwd en simpel gelijnd.
Order
De werf startte ooit met een mooie order voor een elektrische verhuurvloot in Kopenhagen. Wie langs de grachten van de Deense hoofdstad ziet, kan de grijze elektrische huurbootjes eigenlijk niet missen. Het gaat daarbij om de kleinste Rand, de Picnic 18 met acht zitplaatsen met een Torqeedo elektromotor aan de spiegel. Net als de fors grotere Play 24 wordt dit model gebouwd in Split, Kroatië. Het gamma bevat aan de bovenzijde de 27 voet Supreme en de Leisure 28, beide met dezelfde romp en gebouwd in het Spaanse Almeria bij Astondoa. De Supreme heeft een open boeg en de geteste Leisure heeft een dicht voordek en daaronder een kleine kajuit.
Less is more
Kenmerkend voor de Rand modellen is het minimalistische design. Less is more, je vindt nergens overbodige franje. Alles is eenvoudig vormgegeven in de beste Scandinavische traditie, waarbij de kernwaarden functionaliteit en duurzaamheid voorop staan. De Rand 28 is het meest luxe model, maar maakt op deze regel geen uitzondering. De 28 is in alle opzichten een complete tender. De boeg is steil en de lijnen van het onderwaterschip, de stootlijst en het grote voorraam zijn mooi vloeiend in harmonie met elkaar. De zitplekken zijn degelijk, mooi afgewerkt en comfortabel. De bestuurdersbank is te transformeren tot stasteun of bij de u-bank te betrekken en van de achterbank is de leuning te verplaatsen om een enorm zonnebed te maken.
Fraai
Door het klapbare middendeel van de voorruit klim je naar het voordek. Daarbij maak je gebruik van de slimme trap in de kajuitdeur. Voorop is een mooie ankerkluis en onzichtbaar onder het luik vind je de verhaalklampen en de kikker waar je voorste landvasten aan kunt bevestigen. Verder kun je in de ankerkluis een paar stootwillen kwijt. Fraai zijn de verzonken kikkers op het potdeksel en slim is de verzamelplek voor de deksels van de diesel-, water en vuilwater tanks. Of het echt handig is weet ik niet, want je wil geen water in je dieseltank, geen diesel in je watertank en al helemaal geen vuilwater in de andere tanks. Maar de oplossing is in elk geval fraai en als je voorzichtig bent met de vloeistoffen zal het allemaal wel meevallen.
Toilet aan boord
De kajuit is niet heel groot, maar vanwege het grote bed goed te gebruiken voor een weekendtocht. Groot voordeel is de separate toiletruimte aan bakboord. Deze is onzichtbaar vanaf de buitenzijde, maar groot genoeg om er rustig te kunnen toiletteren. Standaard is het een chemisch toilet, maar op de testboot was gekozen voor een elektrische. Aan bakboord is de kombuis met spoelbak, koelkast, twee opbergkasten en plek voor een kooktoestel. Aan stuurboord is de U-vormige bank rond een mooie houten tafel. De belangrijkste plaats aan boord is de bestuurdersplaats. Deze is prima ergonomisch gevormd, comfortabel en overzichtelijk.
Degelijk
De constructie van de Rand 28 is goed. De boot is voorzien van een prachtige gelcoatlaag, naar keuze in grijs of wit. In het binnenste zie je het degelijke polyesterwerk. Je hebt een fijn windscherm en onder het zonnedek is de ruime motorkamer. Er zijn tal van opties voor een moderne aandrijving. Zo is er de elektrische versie, met keuze in motoren tussen 30 en 230 kW. Deze laatste is gekoppeld aan een 113kWh accu zodat je snel kunt varen, maar ook een dag lang water-verplaatsend kunt toeren.
Een Rand 28 met elektromotor kost tussen €147.900 en €257.900, maar bedenk dat maar alle prijzen exclusief btw en de transportkosten zijn aangegeven. Aandrijving met buitenboordmotoren is ook mogelijk. Daarbij kun je kiezen uit een scala dat loopt van een 200pk (€129.900) tot en met de 350pk Mercury (€145.900). De basis inboard versie van de Rand 28 is uitgevoerd met een 250 pk, 4,5 liter 250 pk Mercruiser benzinemotor met Bravo 3 staartstuk en kost vanaf €129.900. De geteste boot met 350 pk benzinemotor kost 5000 euro meer. En dan is er ook nog een 270pk Mercury Diesel versie, die €11.000 duurder is dan de 350pk benzine uitvoering.
Eigen
De 28 Leisure weegt 2400 kilo en is daarom ook trailerbaar en dat vergoot het aantal gebruiksmogelijkheden aanzienlijk. Een Rand maak je je snel eigen. Vanaf het moment dat je wegvaart geeft de boot een vertrouwd gevoel. Alle knoppen zitten op de goede plek, de zitplaatsen zijn comfortabel, je hebt uitstekend overzicht en het stuurgedrag is ondanks de dikke 6,2 liter V8 met hekdrive op alle toeren voorbeeldig. Prettig is dat de motorgegevens duidelijk op een van de twee Raymarine schermen worden geprojecteerd. Een automatische trimvoorziening is een optie, maar eigenlijk niet nodig, want in het hele acceleratietraject blijft de boot vlak genoeg.
Vorstelijk
Fijn is ook dat de boot dankzij hydraulische stuurbekrachtiging soepel stuurt en door de fly-by-wire gashandle soepel in- en uitschakelt. De Rand is soepel en niet extreem stijf. Omdat de voorste anderhalve meter van de romp bij het planeren altijd uit het water komt, snijdt de tender mooi door golven. Dat maakt deze boot ook geschikt voor het snelle bochtenwerk, waarmee je de hekgolf tot een kunstwerk kunt modelleren. De maximale gemeten snelheid bedraagt 83 km/u. Ook op topsnelheid zit je als een vorst met maximale controle over de omgeving. Deze Rand 28 Leisure is mede daardoor een fijne weekender met een moderne uitstraling en prima vaareigenschappen.
Technische Specificaties Rand 28 Leisure
Lengte o.a.: 7,99 m.
Breedte: 2,55 m.
Diepgang: 0,35m.
Waterverplaatsing: 1650 kg zonder motor
Motorisering: testboot: Mercruiser 6.2 benzine 350pk met Bravo 3
Prijs vanaf: € 163.500
Meer info: www.omtzigt.com
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.
Dit artikel is geschreven door Boottesten.nl.