Axopar Spyder 22: Fun met hoofdletter F
Deze boottest van de Axopar Spyder 22 is uitgevoerd in 2021.
Het kleinste model Axopar is misschien wel het opvallendste. De nieuwe Axopar Spyder 22 is ontwikkeld in samenwerking met funsportmerk Jobe en wordt geleverd met felle kleuraccenten. De geteste Spyder 22 had een combinatie van wit met gifgroen en aquamarijnblauw.
Sculpted
De romp van de compacte, door de Fin Jarkko Jansen ontworpen Spyder 22 is bijzonder. Je ziet er duidelijk de lijnen in van de grotere modellen, met de rechte boeg met hoge sprayrail, een dubbel getrapt onderwaterschip met 20 graden deadrise en een zogenaamde ‘sculpted hull side’, een zijkant waarin een vlak lijkt te zijn uitgehouwen.
Speedy
Ten opzichte van de andere modellen is het vrijboord van de Spyder relatief hoger. In tegenstelling tot de Axopar 28 en 37 ontbreekt op de 22 een rubberen stootrand. Je moet deze Axopar dus met stootwillen beschermen. Een slimme inwendige rail maakt het vastknopen van de fenders gemakkelijk en passagiers hebben er een uitstekende handgreep aan. Alle externe kenmerken en de kleurencombinatie geven de boot een onmiskenbaar speedy uiterlijk. De bedoeling lijkt duidelijk, Axopar zet met dit model de ideale startersboot in de markt voor een jong publiek. Of voor oudere watersporters die zich jong voelen en van fun op het water houden. Kleine snelle modellen zijn in trek. We kunnen er niet omheen, de concurrentie is moordend. Bayliner kwam een paar jaar geleden met de Element serie, het jonge merk Saxdor introduceerde vorig jaar de 200 sport en nu komt Axopar dus met het antwoord.
Noviteiten
Het kleinste model van dit Fins-Poolse merk bevat een aantal noviteiten die we niet eerder zagen of in elk geval niet zo goed uitgevoerd. Een voorbeeld is de toiletruimte onder de stuurconsole. Het concept is niet nieuw, maar zo goed verzorgd als op een kleine boot als de Spyder zagen wij het nog nooit. Je kunt er prima zitten, er is zelfs een wasbakje en van buitenaf is de toiletruimte totaal niet zichtbaar. Een andere vondst zijn de opstaptreetjes die in de zijkant van de kuip zijn uitgespaard, waardoor je gemakkelijk uit de boot kunt klimmen. Verder is de voorruit dankzij twee draaiknoppen kantelbaar, zodat ook lange mensen staand uit de wind kunnen staan. De Spyder 22 is ondanks de degelijke bouw een lichte boot. Zonder de motor en een gevulde brandstoftank weegt de 22 slechts 1200 kilo. Dat maakt deze funboot gemakkelijk trailerbaar achter een middenklasse auto.
Multi storage
Voorin is een ankerluik, waar je dankzij antislip bekleding ook mooi kunt opstappen. Er is een bankje en de mogelijkheid voor een tafel. Onder de vloer is een diepe, grote bergruimte. De console met daarin het toilet opent aan de voorkant. Achter de stuurconsole staan twee handige draaibare stoelen. Het dashboard is mooi en overzichtelijk. Je hebt mooie knoppen, een fijn scherm en zelfs twee bekerhouders. Er is geen verstelbare stuurpomp maar de plek van het stuur en de gashandle zijn goed gekozen.
Achterin heeft de testboot een optie die deze Spyder bijzonder maakt. Het is een multi storage compartiment, een enorme kist met een dik kussen er op, waar je prima op kunt liggen en zitten. Het heeft een rugkussen dat zowel dwars als in de vaarrichting geplaatst kan worden. In de kist past een complete set funartikelen, zoals wakeboards, ski’s fun-tubes, enfin alles wat Jobe op de markt brengt om het varen nog leuker te maken. Op deze plek kun je ook kiezen voor een set U-vormige banken of je kunt het achterste deel van de boot op een bank tegen de spiegel na leeg laten. Achterop is een halfhoge skibeugel, waardoor wakeboarders gemakkelijker kunnen springen, de lijn mooi over de motor heen wordt geleid, maar de doorvaarhoogte beperkt blijft.
Motoren
Aan de spiegel is keuze uit Mercury motoren tussen 115 en 200 pk. De testboot kreeg een Mercury 200pk, een zescilinder motor met 3,4 liter cilinderinhoud en dubbele bovenliggende nokkenassen. De twee rijen van drie cilinders zijn in een hoek van 64 graden geplaatst en vormen zo een V6 opstelling. Andere bijzonderheden zijn de elektronische brandstofinspuiting en de 85 A dynamo. Geluidsproductie en brandstofverbruik van deze soepele viertakt V6 zijn laag. Bij een snelheid van 50 km/u maakt de motor een bescheiden geluid van onder de 80dB(A) en verbruikt slechts 27 liter per uur.
Wel spannend
In eerdere tests merkten we al dat de Axopar’s zo goed zijn, zo gemakkelijk te varen en zo veilig dat ze niet meer heel spannend zijn. De Spyder loopt zoals verwacht stationair mooi rustig, is koersvast en stuurt vriendelijk. Bij de acceleratie is dankzij de Active trim niets meer nodig dan de gashandle naar voren drukken. De boot steigert totaal niet, maar spurt vlak glijdend weg. Dan merk je dat de Spyder eigenlijk net zo goed is als de grotere modellen, maar met de 200pk heb je op de kleine boot een snelheidssensatie die spannend aanvoelt. De top klokten we bij 41,5 knopen, dik 75 kilometer per uur. Dan danst de boot over de golven en het bochtenwerk is werkelijk subliem, de boot haakt nergens in, ook niet bij geforceerd kort draaien met veel vermogen.
Adrenalinekick
Lastig is dat de mooie perspex gebogen ruit het beeld vertekent, dan is het moeilijker afstanden inschatten. Toch wordt het nooit onveilig, wel voel je de power die je moet beteugelen. Dat geeft een geweldige adrenalinekick en je begrijpt direct waarom funsport artikelenmerk Jobe zich aan deze Axopar verbindt. De prijs begint bij € 25.900, maar dat is ex btw, zonder motor, vaarklaar maken en transport vanaf de werf. Uiteindelijk komt een complete Axopar Spyder met 115 pk motor uit rond de €65.000. Deze Spyder heeft een unieke indeling, de verhoudingen kloppen en is goed gebouwd. De boot is slim, snel en spannend, een perfecte combinatie voor een consoleboot waarop je Fun met hoofdletter F schrijft.
Technische Specificaties Axopar Spyder 22
Lengte o.a.: 7,20 m.
Breedte: 2,23 m.
Diepgang: 0,80 m.
Doorvaarhoogte: 1.30 m.
Waterverplaatsing: ca 1500 kg incl. motor
Motorisering: Mercury 115-200 pk
Prijs vanaf: € 25.900, ex motor, transport en btw
Meer info: www.kemperswatersport.nl
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.
Dit artikel is geschreven door Boottesten.nl.