Alumax Bullit 600: niet poetsen maar varen
Deze boottest van de Alumax Bullit 600 is in 2021 uitgevoerd met een 100 pk buitenboordmotor.
De populariteit van aluminium als bouwmateriaal voor snel-varende boten is goed te verklaren. Het is licht, ijzersterk, onderhoudsvrij en gemakkelijk aan te passen. Alumax uit Meppel bouwt al geruime tijd aluminium snel-varende boten. Een van hun succesvolste modellen is de Bullit 600, door Epco Ongering getest met een Suzuki outboard.
Stootrand
De Alumax werf bouwt veel verschillende modellen aluminium boten, voor zowel professionals als watersporters. Vanuit de benodigde degelijkheid voor de beroepsmarkt, ontwikkelde de werf een breed scala aan mooie lichte modellen voor de recreatie. De Bullit serie bestaat uit tenders tussen vier en 7,20 m. lengte. Ze hebben allemaal een mooie zeeg en zijn aan de buitenzijde voorzien van een massief rubberen stootrand.
Crossover
De kleinere Bullit modellen kunnen met een buitenboordmotor of elektrisch worden aangedreven, de grotere boten van 5.40, 6 en 6.60 m. hebben ook een inboard dieselmotor als optie. Er worden Vetus dieselmotoren gebruikt van 12 tot 52 pk. In de geteste Alumax Bullit 600 past zelfs een Yanmar 125 pk. De serie is opgezet als crossover tussen twee verschillende boottypes waarin de belangrijkste eigenschappen goed behouden blijven. Langzaam varend is de Bullit koersvast als een sloep en met het gas open, afhankelijk van de gekozen motorisering, soepel planerend als een speedboot. In de geteste 600 is er keuze uit buitenboordmotoren tussen 40 en 140 pk. De testboot werd aangedreven door een Suzuki DF 100, een viercilinder met 1950 cc inhoud. De motor heeft elektronische brandstofinspuiting, dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Een zelfspannende distributieketting in oliebad zorgt voor onderhoudsgemak.
Degelijk
Behalve de motorisering kun je ook de indeling en uitvoering aanpassen. De basis is in elk geval een degelijke honingraat in de dubbele bodem, waardoor de Alumax Bullit 600 mooi stijf is en een zelflozende kuip heeft. De vorm van de bodem is belangrijk voor de vaareigenschappen. Deze bestaat uit een diepe V voorin, die met twee sprayrails naar achter toe vlakker wordt. De boot wordt gemaakt van 4 mm dik ‘marine-grade’ aluminium, is meer op degelijkheid dan op fijnzinnige afwerking gebouwd. Het is een type boot die vooral wordt gekocht door jonge gezinnen die willen genieten en af en toe een beetje gas willen geven, soms ook met een band of waterskier er achter.
Trailer
De indeling is simpel, maar doordacht. Voorop is een traileroog, want deze lichtgewicht (boot 650 kilo, motor 157 kilo) is uitstekend trailerbaar. In het voordek is een U-bank met opbergruimte. Aan beide zijden zijn opstaptreden. De asymmetrisch geplaatste stuurconsole heeft een zitplaats aan de voorzijde. De stuurbank is boot-breed, maar kan worden versmald voor doorloop naar het zwemplateau. Onder de stuurbank is opbergruimte. Rondom heeft de boot een degelijke reling met vier stokbolders en achterop zijn geïntegreerde zwemplateau’s. Het installatiewerk is bijzonder goed uitgevoerd. De afwerking is op essentiële punten prima maar niet heel fijnzinnig. Er zijn geen bakjes voor kleine spullen, maar die worden op verzoek geplaatst op de gewenste plekken.
Fluisterstil
Met de 100 pk Suzuki stationair draaiend, glijden we fluisterstil door de overweldigend mooie Overijsselse natuur. Je hoort de vogels fluiten en de eenden kijken niet op van deze vreemde, zacht zoemende watervogel. De Alumax Bullit 600 beweegt wat bij het opstappen, maar is varend goed stabiel en laat zich gedwee elke gewenste kant op dirigeren. Op de snel-vaarbaan kunnen we gas geven. De Bullit doet haar naam eer aan, spuit als een kogel weg en scheert in een kaarsrechte baan over het water. In snelle krappe bochten helt de boot lekker over, voelt super-stijf en veilig aan. Met de motor volledig getrimd snellen we naar een topsnelheid van 60 km/u.
No-nonsense
Je merkt aan alles dat deze in 2021 is gemaakt voor degelijk vaarplezier. Dat maakt het een geslaagde boot met een marktconforme prijs. De boot kost €17.495, de 40 pk basismotor kost 7.000 euro. Voor de 100 pk moet €12.299 worden neergeteld. Daar komen dan alleen nog de besturing (monokabel, tot 70 pk (+485), daarboven hydraulisch (+€1.095), de kussen-set (+€1.825) en navigatieverlichting (+€330) bij. Mocht je de boot verder willen opleuken, dan kun je deze ook laten wrappen. Dat voegt €1.875 aan de nota toe. Dan heb je een stoere, snelle en degelijke boot met no-nonsense afwerking, die je niet hoeft te poetsen, maar waarmee je uitstekend in alle omstandigheden en vaargebieden kunt varen.
Technische gegevens:
Lengte (m.) | 6.00 |
Breedte (m.) | 2,15 |
Diepgang (m.) | 40 cm |
Waterverplaatsing (kg.) | 650 kg boot, motor 157 kg |
Motor pk (kW) | 40 -140 pk |
Vanaf-prijs (incl. btw) | €17.495 exc. motor. Geteste uitvoering ca €36.000 |
Meer informatie: | www.bullittenders.nl |
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.
Dit artikel is geschreven door Boottesten.nl.