Vier keer The Cab, 4 keer anders
De boottest van vier versies van The Cab is uitgevoerd in 2019.
The Cab van Menken Maritiem is een eigenwijs model, geen sloep maar meer een tender ‘avant la lettre’. Epco zet de verschillen en overeenkomsten van de vier Cab-varianten op een rij.
Inspiratie
Twee decennia geleden zocht ontwerper en scheepsbouwkundig ingenieur Martin de Jager inspiratie voor een nieuw model open boot bij Amerikaanse smokkelaarsboten uit de ‘roaring twenties’ van de vorige eeuw. In de tijd van Al Capone hadden bootmerken als Dart en Chris*Craft een dikke V8 benzinemotor onder het voordek om de politie te snel af te zijn. Deze zogenaamde Rum Runners werden geroemd om hun snelheid en manoeuvreerbaarheid. Nog altijd zijn het stijliconen met kenmerkende rechte lijnen en tumblehome achterkant. Martin de Jager tekende een tijdloos bootje dat als taxiboot zou kunnen dienen. Stoer, simpel en even fraai gelijnd als de Rum Runner voorgangers. De Cab’s zijn echter veel zwaarder gebouwd en hebben moderne aandrijvingen. De motoren en de afmetingen bepalen nu het verschil tussen de vier versies van de CAB.
Overeenkomsten
Laten we eerst de overeenkomsten op een rij zetten. De rompvorm van alle Cab’s is simpel en praktisch, het onderwaterschip bestaat uit een diepe V-knikspant met skeg. Dat maakt de boot lekker ruim, stabiel en geoptimaliseerd voor minimale waterweerstand. Dat is altijd handig, maar helemaal als je elektrisch of planerend vaart. Overigens zijn alle Cab’s bijzonder zwaar. Ze wegen minimaal dik 1100 kilo en dat is veel voor een boot van nog geen zes meter. Het polyesterwerk is degelijk, met een dikke gelcoatlaag in de gewenste kleur, waarbij wit, blauw, rood en groen favoriet zijn.
Prikkers
De indeling is eigenlijk in alle boten hetzelfde. Een Cab heeft een brede stuurbank achterin met de optie om een deur in de spiegel te krijgen. De modellen met een kleine motor hebben brede opstaptreden aan weerszijden. Voorin is een rondzit. Onder het voordek en onder de banken is opbergruimte waar je ook een koellade in kwijt kunt. De motorkist heeft een handige dikke rand, zodat er niets vanaf rolt. Jammer is alleen dat de knevels van de kisten in de kuiten van de bankzitters prikken. Het teakhout van de gangboorden en het potdeksel is uit overmaats hout gezaagd. Dat betekent dat het hout zonder buiging, spanningsvrij is gemonteerd. Het is overigens teak uit Sri Lanka, het land waar de moderne Cab’s op de werf van Neil Fernando worden gebouwd.
Elektrische Cab
Zoals gezegd vind je de belangrijkste verschillen tussen de Cab’s in de aandrijving. Daarom beginnen we met de elektrische Cab, in dit emissiebeperkende tijdperk de meest eigentijdse variant. Helemaal stil is elektrische aandrijving overigens nooit, je hoort altijd de schroefas en wat klotsen van het water tegen de romp. Maar wat een rust straalt dit bootje uit. Je haalt met deze 4,8 kW motor uit het 48 Volt systeem en de 280Ah AGM accu’s een actieradius van zes uur. Maar dat lukt alleen als je de gashendel in toom houdt en met een snelheid van 7-8 km/u blijft varen.
Elektrisch volgas
Vaar je volgas, ongeveer 10 km/u ,dan is de pret binnen twee uur voorbij. Het klinkt misschien vreemd, maar je moet leren om elektrisch te varen. Het systeem reageert wat trager dan met een brandstofmotor. Door het grote gewicht moet je flink ‘gas’ geven voor de boot reageert. Voordeel is dat je de accu’s in een paar uurtjes weer kunt laden en een dag varen kost je maar een paar euro.
The ‘gewone’ Cab
Zwaarder motorisering vind je in de ‘gewone’ Cab. Zo gewoon is ie niet, want dit is eigenlijk een standaard complete tender met alles er op en er aan. De motorisering begint bij een 29 pk Sole. Daarmee haal je een topsnelheid van 16 km/u en dus heb je voor deze boot geen vaarbewijs nodig. Deze Cab vaart probleemloos, is stabiel en degelijk.
The FastCab
De snelle uitvoering van The Cab heeft dezelfde romp, maar is met een 110 pk onder de motorkist een wolf in schaapskleren. Als deze Cab stilligt verwacht je het aan de buitenkant niet, maar als je de gashendel openzet schiet je direct door naar 45 kilometer per uur.
The Cab XL
De Cab XL is een vreemde eend in de bijt. Deze uitgerekte Cab is anderhalve meter langer en 20 cm breder dan de andere Cab’s. Je kunt er met 12 man comfortabel in varen en je kunt als optie een toiletje onder het voordek krijgen. Motorisering is mogelijk van 42pk viercilinder, waarmee de boot onder de vaarbewijs plichtige grens van 20 km/u blijft tot een 280pk zescilinder. Daarmee heb je een beest van een FastCabXL die dik zestig kilometer op de teller brengt.
Samengevat
The Cab is in amper 20 jaar uitgegroeid tot een populair model. Inmiddels varen er al zo’n 250 Cab’s rond. Het zijn stoere bootjes met een tijdloze uitstraling en een karakter dat afhankelijk van de motorisering varieert tot poeslief spinnend tot gevaarlijk grommend.
Als je bedenkt wat voor watersporter je bent, kun je zelf bepalen welke Cab het beste bij je hoort. Ben je iemand voor stil en milieuvriendelijk, dan lijkt de elektrische geschikt. Ben je meer van de gezelligheid en de snelheid, dan past misschien is de XL met dikke diesel bij je.
Technische gegevens: The CAB
TECHSPECS CAB | CAB standaard | CAB Elektrisch | Fast CAB | CAB XL |
Lengte (m.) | 5,75 | 5,75 | 5,75 | 7,25 |
Breedte (m.) | 2,13 | 2,13 | 2,13 | 2,34 |
Diepgang (m.) | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,77 |
Doorvaarhoogte (m.) | 1,05 | 1,05 | 1,05 | 1,28 |
CE-Ontwerpcategorie | C | C | C | C |
Ontwerp | Martin de Jager | Martin de Jager | Martin de Jager | Martin de Jager |
Motor pk (kW) | 29 | 4,8 kW | 110 | 42-280 |
Waterverplaatsing: (kilo) | 1100 | 1200 | 1500 | 2400 |
Topsnelheid (km/uur) | 16 | 11 | 45 | 18-60 |
Vanaf-prijs (incl. btw) | € 44.950 | € 44.950 | € 64.900 | € 59.750 |
Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.
Dit artikel is geschreven door Boottesten.nl.