Poseidon 510s: Betaalbare speelboot
In het recente verleden werd Griekenland in één adem genoemd met problemen in de Eurozone, financieringstekort en een inefficiënte overheid. We vergeten voor het gemak dan maar dat Griekenland de grondlegger van de democratie en van onze huidige beschaving is. En van betaalbaar watersport-plezier voor velen, zoals met de Poseidon 510s.

Maritieme traditie
Bovendien kan Griekenland teren op een lange maritieme traditie en dat uit zich in kwalitatief goede boten, zoals de Poseidon boten. Om de kwaliteit te waarborgen is de Poseidon werf zelfs ISO gecertificeerd, wat wil zeggen dat alle bedrijfsprocessen zijn vastgelegd én worden gecontroleerd. De werf bestaat al sinds 1980. Het 10.000 m2 grote bedrijfscomplex met een productiehal van 2800 m2 ligt in Viotia, op een kleine 25 km van Athene en op een steenworp afstand van de zee.

Priemend
De moderne, grijs gekleurde Poseidon 510s is met de zwarte kabelaring van buiten verkleed als sloep. Misschien wel het stoerst zijn de boordlichten, die als ogen in de romp van de boot priemend vooruit kunnen schijnen. Verder geeft het ontbreken van een ruitje voor de stuurconsole aan dat de boot op de Nederlandse markt vooral als buitenboordmotor-sloep wordt ingezet. Maar het onderwaterschip verraadt, dat dit model in warmere oorden vooral als snelvarende boot voor op zee wordt gebruikt.

Zonnebed
Het interieur van de Poseidon 510s is even simpel als functioneel. Achterin is een tweepersoons stuurbank. De rugleuning wordt met een fraai gepolsterd hekje opgehoogd, zodat je er echt comfortabel zit. Vóór de console, simpel met een plaatje teakline beplakt, zijn aan weerszijden asymmetrische banken en met een opvulstuk kun je deze met de voorbank opvullen tot een zonnebed. Dan heb je een ruime plek waarop je onbespied in de zon kunt liggen.



Tot 60 pk
De kuip is zelflozend, maar om natte voeten te voorkomen is het slim om, als je met meerdere mensen aan boord bent, om de loosopeningen af te sluiten. Aan de spiegel van deze gemoderniseerde vissersboot kan een motor van 15 tot maar liefst 60 pk worden gehangen. De testboot was uitgevoerd met een Yamaha F 40, met elektronische brandstofinspuiting en een standaard Y-COP anti diefstalsysteem.

Betaalbaar
Op het kleine water is de Poseidon 510s goed te manoeuvreren, produceert nauwelijks geluid en al helemaal geen golven. Maar al snel wordt duidelijk dat dit geen katje is om zonder handschoenen aan te pakken. Zonder te steigeren scheert de Poseidon over het water en het bootje lijkt te genieten van de golven, die dankzij de mooie boeg keurig worden afgebogen. Met een top van rond de 50 kilometer per uur kun je meer dan behoorlijk opschieten en dankzij de constructie hoef je het snelvaren niet tot binnenwater te beperken. Deze Poseidon 510s is een betaalbare speelboot, met ruimte voor een man of zes en plezier voor tien.

Scorebord:
Constructie ***
Comfort & Ruimte ***
Ergonomie ***
Afwerking **
Vaareigenschappen ****
Prijs / Kwaliteit ****

Technische Specificaties Poseidon 510s
- Lengte 5,10 m
- Breedte 2,00 m
- Diepgang 0,25 m
- Gewicht ex motor 380 kilo
- Motorvermogen 15-60 pk
- CE ontwerpcategorie C
- Prijs Excl. Motor: €7.995 (in 2012)
- Testmotor Yamaha F 40, viertakt, 3 cil. 747 cc
- Consumentenprijs motor: € 6.255 (2012)
- Info: https://boats.gr/?lang=en

Alternatieven (uit 2012):
Kruger Sun Classic 520: € 6.950 excl. motor
Admiral 520 Retro: € 6.950 excl. motor
Oud Huijzer 510: € 8.995 excl. motor

Disclaimer
Deze boottest is uitgevoerd in 2012. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.
Dit artikel is geschreven door Boottesten.nl.