Het schip staat geregistreerd in Varend Erfgoed Nederland als Varend Monument!
De VLIELAND is een varend monument. Het schip staat ingeschreven in het register varend erfgoed Nederland (FVEN) in categorie A met NRVM/RVEN nummer 2666. https://www.fven.nl/rven-register/
In het Register van de VA-Klasse staat het schip met VA29 en VA85 vermeld. VA 85 is het zeilteken.
Ook is het schip ingeschreven bij de stichting stamboek ronde- en platbodemzeilen onder nummer 84.
https://www.ssrp.nl/stamboek/schepen/vlieland-84
Expertiserapport van november 2023 ter inzage beschikbaar.
Algemeen
Rompvorm: staal, geklonken, deels gedubbeld - zie EOC-keuringsrapport (2016)
Besturing: Mechanisch
Bouwnummer: Stamboek Plaquette Nr. 84, VA 85
Overig:
Historie De Lemsteraak VLIELAND is geregistreerd in het Duitse “Seeschiffsregister” en als historisch maritiem cultuurgoed van de hoogste categorie A in het Nederlandse Register varende Monumenten. SSRP Stamboek Plaquette Nr. 84. De VLIELAND, een van de oudste grote Nederlandse Lemsteraken, werd in 1909 gebouwd in open vissermanuitvoering voor den Enkhuizer visser jan Goos en al in 1914 door hem verkocht als "Pleziervaartuig". Tevoren is hij al als een van de eerste charterschippers met betalende gasten uit Amsterdam op de toen nog open Zuiderzee gevaren. De VLIELAND kan dus als “bakermaat” van de bruine vloot beschouwd worden.Vervolgens werd de VLIELAND in de jaren twintig omgebouwd tot haar huidige vorm als jacht.
De binnenbetimmering van de dekhut, de achteronders aan weerszijden en de salon behouden grotendeels nog het originele eiken- en ebbenhouten panelen en eikenparket met ebbenhouten sierlijsten. De VLIELAND maakte in de jaren dertig en veertig deel uit van de vloot van de Koninklijke Jachtclub Muiden (KNZRV) en ging zelfs op zeehondenjacht met de overgrootvader van de huidige koning (Prins Hendrik). Daarna was de VLIELAND een graag geziene deelnemer aan talloze regatta's met haar Enkhuizer-eigenaarsfamilie. (o.a. 2e prijs Flevo Race 1960) Het is dus ook een stukje Nederlandse jachtgeschiedenis dat je met zo'n Aak in huis haalt.
Accommodatie
Verblijfsruimtes: Oud-Hollandse salon
Slaapplaatsen: 2 extra in de salon te creëren
Bad: badkamer met zitbad
Kooktoestel & brandstof: gasstel met grill
Overig:
Indeling: De boot beschikt over twee gesloten achterkajuiten met elk een slaapplaats van ca. 1,10 x 2,40 m (1-2 pers), een eigenaarskamer met een tweepersonsbed van 1,60 x 2,00 m en een "voroonder" met twee dubbele slaapplaatsen van ca. 1.30 x 2.20 m waaronder twee kleinere bedden van ca. 1.80 x 1.00 m, meestal gebruikt voor tassen of kinderen. De L-vormige bank in de salon kan omgebouwd worden tot nog een tweepersoonsbed van 1,60 x 2,00 meter. In de verbindingsgang tussen de salon en het vooronder bevindt zich de kombuis met gootsteen, fornuis en oven. Daaronder kasten voor potten en pannen, afwas- en schoonmaakmiddelen en de watertank (ca. 300 l) Tussen de pantry en vooronder bevindt zich, onder een groot tweedelig teakhouten luik, de gang met een grote 230 volt koelkast op STB en een toilet en wasruimte op BB. Stap voor stap hebben we de tuigage compleet vernieuwd met zeilen 2011, mast, giek, kluiverboom en staand want 2013 en in 2023 de gaffel. De PLANAR 8DM diesel luchtverwarmer is in 2020 nieuw geïnstalleerd. De 6 cilinder MERDEDES motor (OM 603 zonder turbo) met 106 pk is in 2023 door NG-Shipyard gemariniseerd en in juli geïnstalleerd. Iedere nieuwe eigenaar moet zich ervan bewust zijn dat zo’n oud schip altijd de volgende uitdaging te wachten staat. Zo’n oude schat kun je slechts een deel van zijn reis door de eeuwen heen begeleiden – wie durft...?
Ligplaats: april tm oktober - Museumhaven "BOZE WIJF" Lauwersoog van november tm maart - Verkoophaven GOLIATH Sneek.
Indeling:
Dekhut met 2 zitbanken, 2 kartentafels, klok, barometer/thermometer, echolot, gps en marifoon, 4-delig teakhouten deurtjes, trap naar beneden met originel houtsnijwerk
Achteronder aan weerszijden hutten met grote bedden van ca. 2,40 x 1,10 Betimmering historisch met witgelakte grenen kraldelen, bedsteden in eikenhout massief Klapdeuren mahonie massief wegering tegen de romp, harthoutlatten 25 mm massief
Salon met historisch originele betimmering in eiken en ebbehout, massief vaste L-banken,stoel en fauteuil rond vaste tafel met in hoogte verstelbaar tafelblad; 6 tot 8 zitplaatsen.
Aan stb 2 Kasten en een houtkachel met delfse tegels, Glas in Lood klapdeuren naar buiten
Bergruimte in de groze kast tegen het schot voor borden, kopjes en Flessen (inc. Kwadratvak voor Bokmaat) met lade voor het bestek en schuifbord. Diepe bergruimte onder de zitbanken.
Houtkachel 7kw met rvs Pijp in stb gangboord.
Aansluitend in de gang aan bb een kombuis met 180 meter stahoogte, porcelein-gootsteen met stromend koud water, 2 pits gaskachel met oven en kastruimte.
Aan stb achter massief eiken deur 230V Liebherr-koelkast ca. 130 liter (van 2017, energiezuinig label A)
In de Eigenaarshut aan bb 2-persoons kooi van 2.00 x 160 m met standard matrassen en –lattenbodem
Betimmering na historisch voorbeeld met witgelakte grenen kraldelen, bedsteden, kast en lijsten massief mahonie – als remineszens aan de “franse periode” van 1968 tot 1988
In het vooronder twee 2-persoonskooien van 1.30 x 2.00 m en twee eenpersonskooien (of als opbergruimte voor kluiver en bagabe te gebruiken
onder de kooien meer opberg ruimte
Betimmering na historisch voorbeeld met witgelakte grenen kraldelen, bedsteden en lijsten massief eiken
wegering tegen de romp, harthoutlatten 25 mm massief
Voor de slaapruimte in het voorschip bevindt zich de rvs-ankerbak met ca. 60 m gegalvaniseerde ketting
Motor, electra, water
Watertank & materiaal: Drinkwaterpomp met drukcompensatievat voor koud water, tank staal gegalvaniseerd ca. 300 liter
Overig:
Motor: MERCEDES OM 603 6-cylinder Diesel met 106 PK mariniseerd en ingeboud door NG-Shipyard 2023 2x Diesel brandstof tank staal à 450 liter met separ filters paragon keerkoppeling met VETUS éénhandel afstandbediening vetgesmeerde RVS schroefas drooge uitlaat en gesloten kielkoeling 3-blads schroef, brons
Tuigage
Overig:
Complete zeilgarderobe.
Grootzeil Dacron ca 55 m², (MOLENAAR, 2011), Huik 2023 nieuw (MOLENAAR) Fok Dacron ca. 32 m², (MOLENAAR, 2011), Huik 2023 nieuw (MOLENAAR) Kluiver Dacron (Clippercanvas) (MOLENAAR, 2012) bijna ongebruikt Vallen 4x 6 mm Dyneema op originele grote vallieren (bb fok & kluiver. stb piek- en klauwval) Kraanlijn 12 mm Dyneema, ommanteld (breeksterkte 5.200 kg), 14 mm talje op nagelbank Vlaggenlijnen 5 mm bb en stb op teakhouten nagelbank en korvijnagels in de Wanten Vleugel op mahoniehouten scherboord met pp/rvs lager Schoten 16 mm, alles van kunststof en verkeren in goede staat Wanten 4x 12 mm 6 x 19 RVS Backstagen 2x 8 mm Dyneema, 14 mm talje met vioolblokken und SPINLOCK stoppers Voorstag 12 mm 1×19 RVS Bakstagen 8 mm Dyneema met 2 Vioolblokken en 14 mm schoot Verstaging boegspriet Waterstag en zijstagen 8 mm 6 x 19 RVS Kluivernet
Rondhouten:
Mast, oregonpine, clear & better, nieuw in 2013 door VENTISoude beslagen thermisch gegalvaniseerd, gelakt en overgezet, Marifoonantenna in de mast ingebouwd Giek, oregonpine, clear en better, nieuw in 2013 door VENTIS oude beslagen thermisch gegalvaniseerd, gelakt en overgezet Gaffel, essenhout, nieuw in 2023 door Ivor van Klink Kluiverboom, pitchpine, in 2013 nieuw door VENTIS, (gemaakt van de oude giek) Bokkepoten, pitchpine met autentieke gesmede beslagen Fokboom, Pitchpine, gesmede beslagen Vaarboom, essenhout Piekhak , pitchpine met dieptemarkering De rondhouten zijn in uitstekende staat
Roer & zwaarden Zwaarden van eiken, ca. 2000 door Bültjer, Ditzum vernieuwd, historische staalbeslag overgezet zwaardbout en vallen rvs Originele Zwaardlieren, remband in rvs Roer eiken, ca. 2000 door Bültjer gemaakt Rvs-trapbeugels aan het roerblad Helmstok gesmeden ijzer, nood-helmstok van staal met houten hendel
Navigatie en electronica
Overig:
Energie 24V DC/230V AC: VICTRON Multilader/Omvormer 24V/230V, 1200A Walstromaansluiting en 230V-zekeringen met FI-stroomonderbreker in de kuipkast Startaccus, 2x 108 Ah Gebruikersaccus, Trojan deep cycle T1275 plus, 4x 150 Ah onder de trap 2 Hoofdschakelaars en bedientableau/zekeringen onder de trap
Navigatie: Toplicht in de mast boven het voorstag (reserve- toplicht op rvs-steng bij gestreken mast) Ankerlicht mobil op te hangen Bb en Stb verlichting vast in de reling integreerd Heklicht en gps antenna op rvs-stenge op het achterdek Marifoon, SAILOR RT 2048 met Atis GPS, RAYTHEON, Raystar Kompas, LUDOLPH, Bremen met koperen kompas huis en verlichtingskast.
Uitrusting
Overig:
Zelflozende kuip met doorgaand staaldek en 4 afvoerpijpen naar buiten (boven de waterlijn) Teakhouten blockrosters 2 L-banken, staal, thermisch verzinkt en wit gelakt met ipéhouten deksel en bergrumte 1 teakbank achtern met Gasbun en bergruimte Massief teakhouten klaptafel/kast met kompass en ingang naar de motorruim Teakhouten stuurwiel met 113 cm diameter en mechanische overtraging (staaldraad) Valleren met Ipéhouten zitbankje Wilmex selftailing lieren, brons, met 2 snelheden voor fokschoot en bakstagen, spinlock-stopper voor de bakstagen
Veiligheid
Overig:
Voordek en gangborden, Teakhout, ca. 35 mm (1927) Kajuitdak, Teakhout ca. 25 mm met massief teakhoten rand (1927 moet gerevieseerd worden) Koekoeks over Salon, eigenaarshut en Vooronder massief teak met huiken van zwaar bruin/transparent, pvc Doghouse Staaldek, wit gelakt met teakhouten schuifluik Zeereling rondstaal 20 mm, met massief stalen Scepters, opgelast op het potdeksel in de lijn van het boeisel
Scheepssier Beretanden, massief eiken (aanwezig maar niet monteerd) Kluisborden (oud - aan vervanging toe) Naamboorden VLIELAND, teak, massief Boord met thuishaven LAUWERSOOG teak massiv met koperen letters Mastplank met zonnetje en “VLIELAND 1909 Zwartsluis” teak en mahonie, massief
Type interieur: Classic, warm ;