Dutch Runabout 22E: Schaap in wolfskleren
Deze boottest van de Dutch Runabout 22E is uitgevoerd in 2018
Sinds een paar jaar heeft de fraaie Yburg 6.50 tender een nieuwe naam. Dutch Runabout 22E is de naam die beter recht doet aan het ‘speedy’ ontwerp van Peter Bosgraaf. Bijzonder is de aandrijving met een motor in de bun, in dit geval een elektromotor. Dat maakt deze Runabout tot een schaap in wolfs kleren.
Stijlkenmerken
Een Runabout is een speedboot met klassieke stijlkenmerken en een indeling zoals in een auto. Je zit achter de bestuurder en niet zoals in een sloep, er omheen. De Dutch Runabout weegt slechts 560 kilo licht en is dus gemakkelijk trailerbaar. De romp is aan alle kanten strak en alle details zijn prima afgewerkt. Breehorn in Woudsend, maker van luxe zeiljachten en serieboten als de polyvalk en de Fox bouwt het nette casco in sandwich polyester. Een moderne boot zoals deze is onderhoudsarm en daarom is gekozen voor de optionele kunststof teakvervanger op de vloer en de dekken.
Details
Onder het voordek is een grote bergplaats en achter de moderne ruit is een bank voor twee personen. Uit het handige bakje voor de sleutels op het dashboard blijkt het oog voor details. Meer naar achter is een L-vormige bank rond een kunststof tafel. Mooie kunstlederen kussens bieden goed zitcomfort, al zijn de rugleuningen op sommige plekken aan de lage kant. Een ander nadeel is dat het voordek wat lastig te bereiken is.
Ook benzine
Helemaal achterop is de bun voor de motor. In principe is de Dutch Runabout uit te rusten met een buitenboordmotor van 15 tot 90pk en met de zwaarste is een top van rond de 55 km/u haalbaar. De geteste boot had als aandrijving een 335 Ah accupakket en een 48V, 4kW Torqeedo 4R elektromotor. Deze krachtbron oogt in de grote bun wat iel, maar de prestaties zijn er niet minder om.
10 uur varen
De Dutch Runabout 22E vaart soepel, maar is niet helemaal stil vanwege de resonantie in de bun. Fijn is dat je traploos gas kunt geven de dat de draaicirkel mooi klein is. Bij het afmeren moet je er rekening mee houden dat de lichte boot gemakkelijk wegwaait. De vaarprestaties zijn verder prima. Bij een snelheid van 8 km/u verbruik je ongeveer 1300 W en zo kun je probleemloos 10 uur doorvaren. Het display levert alle handige informatie over verbruik, stroomvoorraad en actieradius.
Stressloos
De topsnelheid van de Dutch Runabout 22E is 10,5 km/u en dan neemt de motor een piekvermogen van 4,5 kW af. Na een paar tellen wordt dit terug geregeld naar 4kW en dat is vergelijkbaar met het vermogen van een 9pk benzinebuitenboordmotor. De actieradius loopt met deze snelheid terug naar twee uur. Zolang je de gashandle in toom houdt, heb je dus geen stress over de actieradius. Want bij elektrische aandrijving is het oneconomisch om op topsnelheid te varen. De prijs van de elektrische Dutch Runabout bedraagt € 43.300 en dat is niet goedkoop. Maar het is een opvallend mooi gelijnde, degelijke tender, die gemakkelijk vaart en voldoende comfort biedt.
Beoordeling:
Cijfer 7,3
Constructie ***
Comfort & Ruimte***
Afwerking ***
Ergonomie ***
Vaareigenschappen ****
Prijs / Kwaliteit **
Technische Specificaties Dutch Runabout 22E
Lengte: 6,50 m.
Breedte 2,48 m.
Diepgang 0,22 m.
Doorvaarhoogte: 1,40 m
Gewicht 540 kg
Motorisering: 4kW Torqeedo 4R met 335 kW accupakket en lader
Prijs vanaf €43.300
Meer info: www.dutchrunabout.nl
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.
Dit artikel is geschreven door Boottesten.nl.