Tjalk  hoofdfoto: 1

Tjalk

Tjalk
Tjalk
Tjalk
Tjalk
+66

De Tjalk ''t Princen Eylandt ' werd in het jaar 1905 in opdracht van Simon de Waard uit Oostermeer gebouwd op de werf van Pieter Haickes van der Werff aan de Noorderdwarsvaart in Drachten. Hij gaf de Tjalk de naam 'Opeinde Oostermeer'. Het schip is in 1912 gemeten onder en kreeg nummer G1262N. Ze werd gebruikt voor het vervoer van o.a. aardappelen, steen, witzand en kolen.

In 1965 is de Tjalk door Stofberg in Lemmer (later Leimuiden en Enkhuizen) gerestaureerd.

De mast is afgelopen winter gekeurd en teruggeplaatst in het voorjaar van 2024. De afgelopen 4 jaar heeft de mast binnen gelegen en zijn de windscheuren behandeld met gekoote lijnolie. Deze mast is nieuw gemaakt in 2005 (uit één stuk) door Ventis Scheepstimmerwerk in Enkhuizen.

Op de website www.skutsjehistorie.nl is aanvullende informatie over de historie te vinden, evenals op https://www.ssrp.nl/stamboek/schepen/t-princen-eylandt-1641

Tweede eigenaar: J.G. Visser te Leeuwarden (8 mei 1934)
Derde eigenaar: Willem Vermaning te Meppel
Derde meting: Leeuwarden, 20 sept. 1936: t 29,837 ton
Tweede naam: 'Roerdomp'
Vierde eigenaar: S.J. Tichelaar te ? (28 nov. 1938)
Vijfde eigenaar: F.H.C. Gobel te Amsterdam (1955-1992)
Vierde naam: ' 't Princen Eylandt'
Zesde eigenaar: N.H. Groskamp te Den Haag (1993-1999)
Zevende eigenaar: P. J. Stolp te Hillegom (vanaf 2000)

Opm. 28 nov. 1938: De naam van de tjalk is inmiddels veranderd in 'Roerdomp' met als houder/schipper J. Tichelaar. Van een zekere W. Vermaning te Meppel, heeft J. Tichelaar het vaartuig gekocht. Tichelaar heeft het bevrachtingscommissariaat Leeuwarden op 18 juni 1945 aangetoond dat hij eigenaar/houder/schipper was. Op 13 sept. 1944 stond ook al vast dat hij met zijn gezin (totaal 3 personen) permanent aan boord woonde.
Tijdens de Duitse bezetting vereiste het Binnenscheepvaartbesluit 1941 een 'bewijs van vergunning voor wilde vaart al dan niet verbonden met opslag en voor opslag alleen .....' Dat is aan Tichelaar op 3 sept. 1943 met zijn 'Roerdomp' onder no. A/A 415 verleend. Daarna werd Tichelaar tot na de bevrijding op 4 mei 1945 'aardappelschipper' om per 9 juni 1945 weer op steen, witzand en kolen over te gaan. De laatst vermelde vracht in het boekje is gedateerd 19 sept. 1945 van Leeuwarden naar Akkerwoude: 15 ton kolen. Het laatste officiële papier is op 22 juni 1945 aan Tichelaar verstrekt, het eerste weer voor 100% Nederlandse document dat aan het einde met een historische zin wordt afgesloten: 'Na de bevrijding werd de eerste reis aangenomen op 4 mei 1945 te Leeuwarden voor een reis aardappelen van Leeuwarden naar Idaard'.

Ingeschreven bij Stichting Stamboek Ronde en
Platbodemjachten (SSRP), plaquette 1641



Accommodatie
Stahoogte: Stahoogte aflopend van 200cm bij kombuis, 160cm bij toilet en 1e hut en 120cm in vooronder

Type interieur: Classic, warm ;
Kleur stoffering: Green
Merk: Tjalk
Lengte (m): 15.08
Breedte (m): 3.43
Diepgang (m): 0.78
Conditie: Gebruikt
Bouwjaar: 1905
Rompmateriaal: Staal
Postcode ligplaats: 1431GX
Ligplaats Land: NL
Merk: Peugeot
Type: Xud9
Bouwjaar motor: 2005
Soort motor: Binnenboordmotor
Brandstof: Diesel
Aantal hutten: 3
Koelkast:
Kompas:

€ 59.000,-

Lengte (m):
15.08
Breedte (m):
3.43
Diepgang (m):
0.78
Doorvaarthoogte (m):
Bouwjaar:
1905

Deel deze advertentie

Contacteer verkoper